Kun yhä useammat yritykset panostavat digitaaliseen markkinointiin, kilpailu verkkosivujen liikenteestä kiristyy. Verkkosivut eivät ole enää vain foorumi, jolla yritykset voivat julkaista tietoja tuotteistaan, palveluistaan ja yritysuutisiaan. Sen sijaan niistä on tullut välttämätön markkinointiväline, joka voi ratkaista yrityksen menestyksen. Kun niin monet sivustot yrittävät saada mahdollisimman paljon liikennettä, voi olla vaikeaa, että sivustosi erottuu edukseen ja houkuttelee kävijöitä. Siksi investoiminen verkkosivujen seurantaan ja kasvuun on edelleen ratkaisevan tärkeää, jos haluat, että verkkoläsnäolosi toimii myyntivälineenä eikä vain yhtenä tietolähteenä. Lue lisää saadaksesi selville, miten voit seurata verkkosivuston kävijöitä ja lisätä verkkosivustosi liikennettä.
Google Analyticsin avulla
Yksi ensimmäisistä asioista, jotka sinun kannattaa tehdä verkkosivuston kävijöiden seuraamiseksi, on Google Analyticsin käyttöönotto. Google Analytics on yleisimmin käytetty verkkosivuston analyysiohjelmisto, joka seuraa eri tapoja, joilla ihmiset ovat vuorovaikutuksessa verkkosivustosi kanssa, kuten kävijöiden määrää, heidän maantieteellistä sijaintiaan ja sitä, millä sivuilla he viettävät eniten aikaa. Se seuraa myös sitä, kuinka monta sivua kukin kävijä katselee ja kuinka paljon aikaa hän keskimäärin viettää sivustollasi. Se seuraa jopa sitä, kuinka monta tuotetta ihmiset lisäävät ostoskoriinsa, mutta eivät osta. Siitä voi olla paljon apua verkkosivustosi strategisen kasvusuunnitelman laatimisessa. Googlella on myös useita muita seurantatyökaluja, joiden avulla voit saada paremman käsityksen siitä, ketkä vierailevat verkkosivustollasi ja miten he löytävät sinut. Jos haluat tietää, millä hakusanoilla ihmiset löytävät sinut, Google Search Consolen “Search Analytics” -työkalu voi auttaa. Tästä voi olla paljon apua, jos haluat parantaa hakukoneoptimointia. Jos haluat tietää, mistä ihmiset tulevat, Google Analyticsin “Lähteet”-työkalu voi auttaa. Sources-toiminto näyttää sinulle tärkeimmät paikat, joista ihmiset löytävät verkkosivustosi.
Verkkokehitystyökalun käyttäminen
Jos yrität selvittää, miksi ihmiset eivät käy sivustollasi, aloita tarkastelemalla verkkosivustosi suunnittelua ja ulkoasua. Jos sivustosi navigointi on hankalaa, jos ulkoasu ei miellytä tai jos sisältö on sekavaa ja hyödytöntä, se saattaa estää ihmisiä tutustumasta sisältöön ja sitoutumasta siihen. Huonosti koodatut verkkosivustot voivat myös olla merkittävä syy siihen, miksi ihmiset eivät käy sivustollasi. Jos verkkosivustosi on hidas, siinä on rikkinäisiä linkkejä tai se ei näy oikein useilla eri laitteilla, et saa niin paljon kävijöitä kuin voisit saada. Jos kävijämääränne on suhteellisen alhainen, tarkastakaa sivustonne koodi ja varmistakaa, että se on ajan tasalla ja optimoitu. Verkkokehitystyökalut, kuten Googlen PageSpeed Insights, Pingdom ja GT Metrix, voivat auttaa sinua tunnistamaan koodissasi olevat ongelmat ja antaa ehdotuksia niiden korjaamiseksi. Mitä enemmän ongelmia pystyt tunnistamaan ja korjaamaan, sitä useammat ihmiset pääsevät verkkosivustollesi ja saavat tietoa tuotteistasi ja palveluistasi.
Image Source: FreeImages
Kannustimen tarjoaminen
Loppujen lopuksi ainoa syy siihen, että joku vierailee sivustollasi, on se, että hän joko oppii jotain tai hänelle tarjotaan jotain. Jos et pysty tarjoamaan kumpaakaan näistä, kenelläkään ei ole juurikaan kannustinta vierailla verkkosivustollasi. Jos haluat houkutella lisää kävijöitä, sinun on annettava heille hyvä syy tulla tutustumaan sivustoosi. Kannustimena voi olla ilmainen raportti, erikoistarjous, hyödyllistä tietoa tai resurssi, jonka tiedät yleisösi pitävän hyödyllisenä. Voit myös käyttää sosiaalista mediaa pyytämään ihmisiä käymään sivustollasi, jos haluat saada lisää liikennettä. Voit tehdä tämän luomalla huomiota herättävän postauksen verkkosivustostasi ja tarjoamalla ihmisille kannustimen vierailulle. Voit myös käyttää sosiaalista mediaa pyytämällä nykyisiä asiakkaitasi jakamaan verkkosivustosi ystävilleen ja perheelleen, jos haluat saada lisää liikennettä.
Seuraamalla tärkeintä konversiopistettäsi
Jos haluat tietää, missä menetät kävijöitä, aloita seuraamalla pääkonversiopistettäsi. Konversiopiste on vaihe, jossa sinun pitäisi saada tietynlainen tulos. Yksi konversiopisteistäsi voi esimerkiksi olla sivuston kävijöiden saaminen rekisteröitymään sähköpostilistalle. Toinen konversiopiste voi olla se, että saat nämä sähköpostitilaajat tilaamaan maksullisen uutiskirjeesi. Seuraamalla tärkeintä konversiopistettäsi voit nähdä, missä kohdin ihmiset keskeyttävät ja miksi he kääntyvät pois verkkosivustoltasi. Jos huomaat, että merkittävä määrä ihmisiä keskeyttää tietyssä vaiheessa, voit käyttää tätä tietoa verkkosivustosi parantamiseen ja lisätä liikennettä. Jos monet ihmiset kirjautuvat sähköpostilistallesi, mutta vain harvat siirtyvät maksulliseen palveluun, se voi olla merkki siitä, että sinun on parannettava toimintakutsuasi.
Testaamalla ja hiomalla kopiotasi jatkuvasti.
Monet ihmiset unohtavat kopion merkityksen, kun he yrittävät houkutella verkkosivujen kävijöitä. Kopio, jota käytät verkkosivustollasi selittääksesi tuotteesi ja palvelusi ja kertoaksesi ihmisille, miksi heidän pitäisi käyttää verkkosivustoasi, on itse asiassa erittäin tärkeä osa verkkosivustoa. Kopiossasi käyttämäsi sanat voivat tehdä tai katkaista liikennöintisi. Jos verkkosivustollasi ei ole oikeita sanoja, et saa niin paljon kävijöitä kuin voisit saada. Paras tapa lisätä liikennettä verkkosivustollesi on jatkuvasti testata ja parantaa kopiointisi sisältöä. Aloita segmentoimalla kävijät ja määritä, mikä kopio vastaa parhaiten minkäkin yleisön ääntä. Testaa erilaisia otsikoita, väliotsikoita, toimintakutsuja ja suositteluja, jotta näet, mitkä saavat parhaan vastakaikua. Voit myös käyttää Hemingway App -sovelluksen kaltaisia työkaluja, jotka auttavat sinua tunnistamaan parannusta kaipaavat kohdat kopiossasi.
Edistämällä tärkeintä sisältöäsi
Toinen tapa saada lisää verkkosivuliikennettä on edistää tärkeintä sisältöäsi. Mitä luulet todennäköisimmin saavasi ihmiset vierailemaan verkkosivustollasi ja pysymään siellä? Mitä voisit tarjota yleisöllesi, joka olisi niin hyödyllistä, että he haluaisivat tulla etsimään sen sivustoltasi? Mikä on hyödyllisin sisältösi, kiinnostavimmat blogikirjoituksesi tai parhaat videosi? Hyvän sisällön avulla voit houkutella sivustollesi enemmän orgaanista liikennettä kuin millään muulla strategialla. Jos haluat saada enemmän verkkosivuliikennettä, sinun on mainostettava tärkeintä sisältöäsi kaikissa sosiaalisen median profiileissasi ja kaikkialla muualla, missä voit. Voit myös käyttää maksullisia mainosalustoja, kuten Facebook-mainoksia tai Google Adwordsia, sisällön mainostamiseen, jos haluat saada sen useampien ihmisten nähtäville.
Exit-intent-ohjelmiston käyttäminen.
Exit-intent-ohjelmisto on loistava tapa seurata verkkosivuston kävijöitä, lisätä heidän viipymäänsä verkkosivustollasi ja pitää heidät sitoutuneina sisältöösi. Exit-intent-tekniikka seuraa ihmisiä, kun he ovat poistumassa sivustoltasi, ja kehottaa heitä tekemään jonkin toimenpiteen, kuten rekisteröitymään sähköpostilistallesi, ostamaan tuotteen tai klikkaamaan toiselle sivulle. Jos huomattava määrä ihmisiä poistuu verkkosivustoltasi tekemättä mitään, saatat haluta miettiä uudelleen sivun ulkoasua tai sen sivun kopiota, jolta he poistuvat. Jos huomaat, että ihmiset poistuvat sivulta ryhtymättä mihinkään toimenpiteisiin, voit käyttää poistumistarkoitusohjelmistoa kehottaaksesi heitä pysymään sivustollasi. Näin saat ihmiset pysymään sivustollasi pidempään ja sitoutumaan sisältöösi.
Johtopäätös
Kilpailu verkkosivustojen liikenteestä ei ole koskaan ollut kovempaa. Kun niin monet yritykset kilpailevat siivusta kakusta, sivustosi voi olla vaikea erottua ja houkutella kävijöitä. Siksi investoiminen verkkosivuston seurantaan ja kasvattamiseen on ratkaisevan tärkeää, jos haluat, että verkkopalvelusi toimii myyntivälineenä eikä vain yhtenä tietolähteenä. Näiden vinkkien avulla voit seurata verkkosivuston kävijöitä ja lisätä liikennettä verkkosivustollesi.